piątek, 15 sierpnia 2008, 00:54

niebezpieczne idee we współczesnej nauce

Wyszła książka pod takim tytułem. Tytuł do dupy, bo wymyślone przez Stevena Pinkera pytanie to: What is your dangerous idea? Odpowiada stu współczesnych mózgowców, ale ich odpowiedzi mają raczej luźny związek z nauką. Pewnie warto przeczytać, przynajmniej niektóre, choć można oszczędzić 30 zł – z grubsza to samo jest za darmo w internecie. Oczywiście po angielsku. Przedmowa Pinkera i posłowie Dawkinsa jest tu. A odpowiedzi są tu.

DODANE: Timothy Taylor napisał dwie popularne książki: The Prehistory of Sex: Four Million Years of Human Sexual Culture i The Buried Soul. Nie wiem czy są to dobre książki, ale Taylor porusza ważne (dla mnie) tematy.
Założona przez Brockmana fundacja Edge co roku publikuje odpowiedzi na różne ciekawe pytania, ostatnio także w formie papierowej (wspomniana wyżej książka to odpowiedzi z 2006). Spodobała mi się kiedyś jedna z odpowiedzi Taylora, teraz przy okazji wyszukałem więc inne. Czytanie po ludziach bardziej mnie wciąga niż czytanie po pytaniach.

2009 - What will change everything?
Culture

2008 - What have you changed your mind about?
Relativism

2007 - What are you optimistic about?
Skeuomorphism

2006 - What is your dangerous idea?
The human brain is a cultural artefact

2005 - What do you believe is true even though you cannot prove it?
Both cannibalism and slavery were prevalent in human prehistory

2004 - What's your law?
Taylor's Law

2003 - What are the pressing scientific issues for the nation and the world, and what is your advice on how I can begin to deal with them?
Newton and Darwin - took so long to publish their insights that they would undoubtedly have been fired from modern universities

2002 - What is your question?
Is morality relative or absolute?

2001 - What now?
Dawkins's scientism comes close to fundamentalism itself

2000 - What Questions Have Disappeared?
How can I stop the soul of the deceased reanimating the body?

1999 - What is today's most important unreported story?
The sexual abuse of children by women

DODANE (2019) - postęp, można dotrzeć do wszystkich, także późniejszych odpowiedzi autora z jego strony na Edge.

6 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Autor
Własnie skończyłem ją czytać.Wszystko co robi John Brockman, to jest grafomańskie,a on to nazywa "trzecią kulturą".Walą do niego ,bo dobrze płaci(multimilioner).

Anonimowy pisze...

@ Eine
A ja uważam, że Brockman nieźle sobie radzi :)

Anonimowy pisze...

Autor
Miałem na myśli ,że stosuje sito o zbyt dużych oczkach i wpadają mu autorzy śmiesznych tekstów.Amerykanie w laborkach sa znakomici,bo mają njwiekszą na świecie kasę,na nic nie muszą zważać, ale gdy przychodzą do interpretacji i filozoficznych uogólnień to powstają śmiecie.Brockman zbiera te badziewie i prezentuje jako szczyty myśli ludzkiej.Teksty z antropologii,psychologii i metodologii nauk u niego w tych jego 3-4 zbiorczych książkach - fatalne.Anglicy nigdy czegoś takiego by nie puścili.Z tej ostatniej książki ,połowę można bez żalu wyrzucić -naiwności i "zbożowe"widziadła a nie opis nauki współczesnej.

Anonimowy pisze...

@ Eine
Na "połowę można bez żalu wyrzucić" gotów jestem się zgodzić. Miałem tę książkę w ręku i pomyślałem, że za 15-20 zł bym może kupił.

Anonimowy pisze...

Mogę podlinkować?
Kwiku, nie wiem czy w Salonie w komentarzach wolno używać czegokolwiek z html, więc pełnym niedyskretnym adresem:
http://andsol.blox.pl/2008/08/Okropne-To-prosze-mi-dolac.html
powiadomię, żem został zainspirowany do wpisu...

Anonimowy pisze...

@ andsol
Zdaje się komentarze na s24 żadnego HTML-a nie przyjmują.
Infrastrukturo u nos kumie substandardowo.

Wpisałem się u Ciebie, Brockman jako agent Dawkinsa jest spalony na S24 :)