Niedawno czytałem o planowanych na przyszły rok eksperymentach z lataniem na biopaliwach - tak, tak, już się boimy, chodzi o normalne rejsowe Boeingi (na razie tylko Virgin Atlantic i Air New Zealand) - i całkiem na temat tekst jest w Wyborczej: Podniebny wyścig spalin. Dla leniwych streszczenie - samoloty emitują tak wielkie ilości CO2, że trzeba być świnią żeby latać, na szczęście są już specjalne firmy, w których można kupić czyste sumienie, wpłacając pieniądze na projekty ograniczające emisję CO2. W tekście wymienione są dwie takie firmy i tu zaczynają się kłopoty. Cytuję:
Współpracująca z liniami British Airways firma Climate Care Trust finansuje np. instalowanie energooszczędnych lamp w szkołach w Kazachstanie czy ekologicznych kuchenek w Hondurasie. Za dwutlenek węgla wyemitowany na trasie Warszawa - Paryż zapłacimy jej 3,36 euro, a za przelot do Tokio - 21,6 euro. (...)
Kłopot w tym, że każda firma wylicza koszty zniszczenia środowiska inaczej. W niemieckiej organizacji pozarządowej Atmosfair eko-danina za tę samą podróż Warszawa - Tokio kosztuje już 122 euro, zaś ilość wyemitowanego dwutlenku węgla jej internetowy kalkulator wylicza na 6 ton, czyli niemal trzy razy więcej niż u Climate Care.
Koniec cytatu. Lepiej sprawdzić, bo €122 za wypuszczone przeze mnie gazy podczas lotu do Tokio wygląda na zdzierstwo. Ale najpierw sprawdzam Climate Care:
POLAND Warsaw - JAPAN Tokyo
odległość: 5346 mil (czyli 8605 km)
emisja: 1,24 tony CO2
koszt kompensacji tej emisji CO2: € 13,72
czyli jest lepiej, niż podaje Wyborcza.
W Atmosfair też mniej:
"Warsaw Okecie" - "Tokyo - Narita"
odległość: 8670 km
wpływ na klimat: taki jak 3010 kg CO2
koszt kompensacji tej emisji CO2: € 62,00
Lot odbywa się na wysokości ponad 10 km, a im wyżej, tym bardziej szkodzi, więc mnożą przez współczynnik szkodliwości (stąd "niemal trzy razy więcej"). A swoją drogą, cena kompensacji emisji CO2 jest u nich po prostu wyższa. Wszystko wyjaśnione, ale dlaczego wychodzi dwa razy mniej niż w Wyborczej? Pewnie dlatego, że kalkulator jest automatycznie ustawiony na lot w obie strony. I Wyborcza podaje dane za lot Warszawa-Tokio-Warszawa.
2 komentarze:
@ Autor - ekologiczne paliwo do samolotów JP-8
Sir Richard Branson właścicel linii lotniczych VIRGIN dokonał udanego eksperymentu na BOENIGU 747-400.
Wspólnie z General Electric opracowali silnik i paliwo z biomasy celulozowej.
Samolot Boening na trasie Mineapolis do Amsterdamu zużywa 108.700 litrów paliwa lotniczego dane według Northwest Airline
Cenny jest artykuł na temat analizy skazenia srodowiska w transporcie publicznym
http://www-personal.umich.edu/~murty/planetravel2/planetravel2.html autora Katta G. Murty pod tytułem
Greenhouse Gas Pollution in the Stratosphere Due to Increasing Airplane Traffic, Effects On the Environment
z Department of Industrial and Operations Engineering
University of Michigan, Ann Arbor, Michigan .
Tym czasem wojsko tez działa ekologicznie
DARPA Defense Advanced Research Projects Agency amerykańska wojskowa agencja pozytywnie oceniła ekologiczne paliwo lotnicze spelniajace wymagania JP-8
Co do kosztów opłat za emisje CO2 jestem sceptycznie nastawiony.
@ kejow
Ha, więc chodzi już tylko o eksperymenty "na ludziach" i akceptację pomysłu.
Ekologiczne kuchenki w Hondurasie na pewno nie są rozwiązaniem adekwatnym do problemu, czyli rosnącej popularności tanich linii lotniczych, a to przez nie cały kłopot.
Prześlij komentarz